-0515-442328-

vrijdag 16 oktober 2015

de gemiddelde klant is in 2008 dood gegaan!

We kunnen niet langer onze individuele gast behandelen en bekijken als een grote, homogene groep. De gast wil gezien worden, als individu en nog nooit eerder hebben we daarvoor zoveel (technologische) oplossingen voor gekregen!
De ene gast is de andere niet, iedere gast is uniek en heeft unieke wensen en behoeften, op elk moment!

De markt van de recreatie werd in 2008 gesegmenteerd na een degelijk en betrouwbaar onderzoek door de Smartagent. We gingen ons toen al op de paarse doelgroep richten, omdat de rode doelgroep nog niet bestond voor de recreatie. Stukje bij beetje werden we roder en roder. Dat zie je niet aan onze (groene) grassprieten, elke camping heeft natuurlijk prachtig groen gras. Het verschil zit hem dus nog niet eens zozeer in onze producten, maar veel meer in onze service. Wij hebben een niet al te grote camping, zeg maar een wat kleinere camping. Voor ons was en is het dus een extra kans om met name maatwerk te leveren. Dat maatwerk zijn we steeds maar verder en verder gaan ontwikkelen als ons speerpunt. We willen met onze service het grote verschil maken. Dat betekent dat kijken wat welke gast op dat moment het meest nodig heeft. De ene maken we na een lange rit in een warme auto blij met een kopje thee of koffie tijdens het inchecken. Een ander heeft even een "keuken-trapje" nodig om de hutkoffer van het dak te kunnen openen. En weer een ander is zijn lievelings knuffel verloren. Al die behoeftes echt zien, dat vergt nogal wat van je organisatie! Niemand is gek, niemand heeft vreemde wensen of behoeften. Zie elke gast als een uniek individu. We hebben de ogen en oren van al onze medewerkers keihard nodig, zelfs die van al onze gasten. Het is niet de eerste keer dat we van een gast horen dat bv. het "buurkindje" zijn arm gister avond heeft gebroken! In dergelijke gevallen gaan we direct kijken hoe we zoveel pech kunnen verzachten. Er gebeuren ook hier nare dingen met gasten. Heel vaak kleven die nare ervaringen niet aan onze camping. Sterker nog, heel vaak vinden ze buiten onze camping plaats! Maar het kleeft wel aan de vakantie! En laat ik nu net toffe vakanties die je inspireren en energie geven, verkopen. Dan zal ik dus alles in het werk moeten stellen om die nare ervaring te verzachten waar kan! Kijk goed hoe je een ander kan helpen, kijk met je hele team, want door juist maatwerk te bieden, door helemaal goed het probleem te doorgronden, pas dan los je het als beste op! Daar heb je iedereen bij nodig, en .......het kan altijd beter! Met alle technologische ontwikkelingen ben je nog meer in staat om het individuele sentiment te meten van je gasten. Denk alleen al aan het monitoren van de verschillende social media kanalen. En ook oplossingen kunnen juist worden bereikt met dezelfde social media kanalen. Kijk maar hoe we door het maken van een filmpje, een verrassende 'verzachting" konden creeren voor een verloren lievelings knuffel.
Wanneer gebruikte jij voor het laatst de een technologische mogelijkheid om met persoonlijke aandacht, met maatwerk, een probleem te verzachten voor je gast? Want je richten op de gemiddelde klant, dat kan toch echt niet meer?

Ik ben heel benieuwd, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten