-0515-442328-

zaterdag 24 oktober 2015

no story, no glorie!

Ik heb het al veel vaker gehoord, ben er wel al eens mee bezig geweest. Maar ja de waan van de dag, die neemt zomaar weer bezit van me. Wat is ONS verhaal?

Han Toebast vertelt dat elk sterk merk een goed verhaal verteld. Een verhaal niet langer dan 400 woordjes waarin alles staat dat nodig is voor het juiste verhaal. Dus thuis duik ik nog maar eens mijn boekenkastje in. In de loop der jaren heb ik heel wat boeken aangeschaft, ook over storytelling. De meeste heb ik wel gelezen, maar ik heb nog niet ons verhaal in 400 woordjes. Gelukkig heb ik al wel een paar jaar geleden een paar regeltjes waarin ons DNA beschreven staat. Ook dat is al meer dan eens erg goed van pas gekomen. Ik ken de waarde van een goed verhaal, dan moet ik er nu maar eens echt aan geloven. Op naar de volgende stap, wat moet er allemaal in ieder geval in dat verhaal staan?

  • De waarom vraag, waarvoor sta je? (missie, visie en strategie in een paar korte zinnen)
  • Wat is je geschiedenis? Hoe is je bedrijf ooit ontstaan?
  • Wie zijn de karakters uit je verhaal? Wie hebben je bedrijf laten ontstaan?
  • Welk probleem wil je met je bedrijf oplossen? Wat is je belofte en waaruit blijkt dat?
  • Welke ellende heb je met je bedrijf moeten doorstaan? Wat ging fout?
Het verhaal kan je het beste ontwikkelen, samen met je medewerkers en met je gasten. Laat ik nu maar eerst even zelf beginnen. Eindelijk dan toch maar eens met het verhaal van onze camping. Het kampeerseizoen is immers voorbij, de wintertijd is een mooie gelegenheid om hier aan te werken. Ik heb al heel wat keren horen zeggen dat storytelling zo belangrijk is, van Cor Hospes, van Erik Mathlener en nu weer van Han Toebast. Soms heeft een ezel wel heel wat stootjes nodig om eindelijk dan toch het goede te gaan doen...
Heb jij je verhaal al goed ontwikkeld? Ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal, wees welkom!
De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

2 opmerkingen:

  1. Hoi Karin, een mooie post! Ik heb mijn verhaal ontwikkeld door het maken van een persoonlijk magazine waarin ik deel wie ik ben en waar ik voor sta. Vind je het leuk om een kijkje te nemen? Dat kan op: http://issuu.com/susanvandijk/docs/magazine_marieke_van_dijk_

    Groeten van een campinggast zomer 2013! Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Marieke, dank voor je open reactie! Ik ga snel een kijkje nemen in je magazine! (Krijg het linkje morgen wel open, lukt me niet op mobiel) ben heel benieuwd. Wat bijzonder dat je na al die tijd, toch nog de camping volgt, leuk! Marieke, ik hoop je nog weer eens in het wild te mogen ontmoeten, groet & glimlach, Karin

    BeantwoordenVerwijderen