-0515-442328-

vrijdag 30 oktober 2015

de kritische succesfactor van Annemarie van Gaal

Alweer een blogje nav de prachtige avond van de Rabobank, met:
Annemarie van Gaal ging naar Moscow om daar een media imperium op te bouwen. In diezelfde periode gingen er ook heel veel andere (internationale) media bedrijven hun geluk ook in Rusland beproeven. Hoe kan het dat het Annemarie is gelukt, en aaaal die andere niet succesvol waren?

De  kritische succesfactor was: "Hoe wij met de mensen omgingen".
Hoe dat kon? Eenvoudig, Annemarie stuurde op talent! Het zit niet in de cultuur om te verkopen. En om te verkopen heb je een hoop empathie nodig! In het Rusland van die tijd werd er verkocht waar een lange rij stond op straat! Ze heeft het echt zien gebeuren; In een winkel met 3 kassa's en drie medewerkers, buiten een hele lange rij op straat. Dan zitten er dus niet drie mensen achter de kassa's, dan zit er een achter de kassa, en twee houden de lange rij in toom! Opdat er maar niet teveel mensen tegelijkertijd binnen zullen lopen! Een lange rij op straat betekend dat er vast iets goeds te halen is, niemand heeft een idee wat, maar het zal wel goed zijn!
Niemand bedacht een systeem dat beter werkte!
Wij gingen opzoek naar het talent verteld ze, iedereen kreeg een gelijke kans. Anoniem maar geselecteerd op talent en commitment! Wanneer we een vacature hadden kon iedereen binnen de organisatie de daarvoor ontwikkelde opdracht maken, thuis in de avond uren.
Je melde je bij de HRM afdeling en dan kreeg je een nummertje en een enveloppe. Ik was bv. opzoek naar een hoofdredacteur voor een glossy en de opdracht was dan:

  1. ontwerp een cover voor dit blad
  2. schrijf een artikel voor dit blad
  3. vertaal een artikel uit bv. de Cosmo NL naar de Cosmo RU, naar de Russische context.
Dat is veel werk, en binnen twee weken kon je dan je opdracht weer anoniem, met het nummertje erop, inleveren. Wij keken dan wie het het beste had uitgevoerd. Alle andere criteria waren dan niet meer van belang. Zo kon het zijn dat een 60 jarige man redacteur werd van de beauty afdeling. Ik zelf, zei Annemarie, ben zo mijn fijne secretaresse verloren die toen redacteur werd. We maakten dus gebruik van het talent van binnenuit! We vertrouwden onze mensen ook heel erg, we voelde ons verantwoordelijk voor het welzijn van onze mensen. Nooit bureaucratisch maar de dingen wel goed regelen.
Het waren weer mooie lessen voor me, ik heb weer wat mee naar onze camping genomen maar moet nog even nadenken hoe wij nog meer zouden kunnen sturen op talent. Hoe kan een "groenman" een opdracht uitvoeren op onze camping? Of de schoonmaak? Misschien dat we een soort battle zouden kunnen opzetten? Hoe doe jij dat, stuur jij ook op talent, en waar blijkt dat dan uit?
We zijn heel benieuwd, voel je vrij, wees welkom! De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten