-0515-442328-

vrijdag 9 oktober 2015

dragen kunst interventies bij tot meer gemeenschapszin?

Gisteravond was ik bij een bijeenkomst waar we met een groep mensen spraken over kunst, cultuur en de iepen mienskip. Het was een interessante avond met een hoop theoretische onderbouwing van de dingen. Ook dit is weer een initiatief, voortkomend uit de Culturele Hoofdstad 2018, de stip aan de horizon voor Friesland!

Begrijp me zeker niet verkeerd, ik ben echt super blij met deze stip aan de horizon die de Culturele Hoofdstad heeft gebracht! Het maakt het mogelijk dat we in gezamelijkheid wat meer richting, wat meer kaders hebben gekregen. Kunstenaars, wetenschappers, studenten en div. organisaties zitten bijeen. Het is een avond van veel zenden geworden. Op het podium zitten mannen (helaas geen enkele vrouw) die elk hun eigen presentatie houden over de maatschappelijke waarden van kunst en de gemeenschapszin. We zijn opzoek naar maatschappelijke vernieuwing. De wereld veranderd en we weten niet goed wat wij daar in Friesland mee kunnen. We zien maatschappelijke problemen zoals armoede en vergrijzing, leegloopgebieden. Hoe gaan we die problemen het hoofd bieden? We zien kansen zoals de Culturele Hoofdstad, maar weten nog niet goed als maatschappij hoe we die kans optimaal kunnen omarmen. Avonden als die van gister helpen groepjes mensen om samen te kijken hoe je zelf zou kunnen bijdragen aan die vernieuwing. Vanuit welk perspectief gaan we kijken naar hoe kunst hierin zou kunnen bijdragen om de cultuur zo rijk te maken, opdat ze versterkt is, om toekomst proof te zijn.
Kan je meer openheid in de gemeenschap stimuleren met kunst? Ik denk het wel, immers kunst kan je raken in je hart, kunst kan aanzetten tot emoties! En een gevoel geeft weer vaak een reactie in gedrag. Ons gedrag wordt in hoge mate gestuurd door emoties! Kunst gaat over het creeren van chaos, van onmaat en beraken. Kunst kan de samenleving laten voorstellen dat anders samenleven ook mogelijk is. Samen leven onder andere condities en spelregels.

En waarom wil ik hier nu over nadenken? Wat heeft een grassprietverhuurder (camping) hier nu aan deze ver van mijn bed show? Nu, een camping is toch een soort mini samenleving. Ook, of misschien wel juist, kun je tijdens je vakantie prima testen hoe je anders zou kunnen gaan leven. Je staat tijdens je vakanties meer dan gemiddeld open voor nieuwe initiatieven, voor inspiratie. Je wilt je meer dan gemiddeld volzuigen met nieuwe kennis, wil nieuwe mensen ontmoeten en wil nieuwe dingen proberen! Je zoekt de plek op, waar ze een zelfde manier van leven hebben, met dezelfde waarden. Een camping is een mini gemeenschap, waarbij je de eerste stappen kunt maken, heel veilig, naar een andere, nieuwe samenleving. Voor mij volstrekt logisch dus, mocht je nu denken, ik kan daar wel wat mee, ik kan die grassprietverhuurder helpen, ondersteunen om de nieuwe samenleving een boost te geven, schroom niet en bel of mail me direct! Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten