We willen natuurlijk allemaal stappen vooruit nemen. Maar die stappen zullen niet meer in een hoog tempo elkaar opvolgen. Samen met Leon Jobse van ZKA, analyseren we onze branche. Er zijn heel wat bedrijven die vooral geen stappen meer nemen en zelfs achteruit gaan. Wij hebben ook een paar jaar wat stapjes achteruit moeten gaan, terwijl we meer dan eens flink investeerde. Een gevolg van onze keuzes. Eerst verlies je gasten die niet (meer) tot je doelgroep behoorde, om vervolgens beter te kunnen scooren.
Kiezen om gekozen te worden. Niet kiezen is een enorm risico, daar zij we het beide roerend over eens. Maar in de branche kennen we beide maar weinig voorbeelden van bedrijven die echt hebben gekozen voor een specifieke doelgroep. Vreemd want er zijn honderden bedrijven.
In eerdere blogjes heb ik er ook al over geschreven, dat de branche zich voornamelijk heeft ontwikkeld volgens het boekje van de ANWB. Een kampwinkel erbij, een ster erbij. Een zwembad erbij, een ster erbij. Maar vandaag de dag "werkt" dat niet meer!
En ondanks alle mooie onderzoeken zoals de Recron bv heeft ontwikkeld over de doelgroep segmentatie van de Nederlandse vakantie ganger, Leon en ik zien relatief maar weinig bedrijven die echt een doelgroep uit dit model hebben gekozen.
Misschien moet het water nog wat meer aan de lippen komen te staan, voordat men echt durft te gaan kiezen.
Geen keuze is ook een keuze, maar wel een heel risico volle keuze, vinden wij beide!
Leon, bedankt voor je tijd en energie, het was weer een inspirerende ochtend!
Ik ben benieuwd voor welke doelgroep jij hebt gekozen, hoe is het jou vergaan na de keuze? Wees welkom
de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten