-0515-442328-

donderdag 11 juli 2013

raken doe je met emoties

Willen we verkopen, dan zullen we onze gasten moeten bereiken en beraken. Bereiken, dat weten we allemaal wel prima. Maar beraken, dat is andere koek. Hoe doe je dat?

Beraken is inspelen op emoties. En in de psychologie hebben we het dan over herinneringen die een gevoel oproepen, veelal opgebouwde ervaringen uit het verleden, uit je jeugd tot ca. 20 jaar. Om mij in de vakantie koop modus te brengen,   is het dus simpelweg nodig om mij prettige vrijetijdsbelevingen op te roepen uit mijn jeugd.

Op mooie zomeravonden, wanneer mijn vader vroeg terug kwam van zijn werk, dan konden we onze dag niet beter afsluiten dan te gaan vliegeren met onze zelfgemaakte vlieger. Papa ik en mijn broer namen de vlieger mee en liepen dan het weiland achter ons huis in. Uitkijkend waar we moesten lopen want de koeieflatsen lagen altijd daar waar mijn voeten wilde stappen. Het klosje met vliegertouw werd uitgerold en wachten op het juiste moment, het moment dat de wind juist zou blazen. De vlieger ging hoger en hoger en met de lijnen kon je al mooi sturing geven aan de vlieger.
We "verstuurde" zelfs kleine postpakketjes, kluwetjes gras, naar boven .
Samen nog even genieten van elkaar, de wind en het zomeren met de vlieger, dat zijn mooie en fijne herinneringen, ze geven me een gelukkige emotie.
Als ik een foto zie met vliegerende mensen erop, dan roepen die bij mij dat gevoel op.
Natuurlijk geeft dat "vlieger-beeld" niet bij iedereen dezelfde positieve emoties op.

Maar vraag jij jou gasten of klanten wel eens welke ervaringen voor hun positief de emoties koppelen aan jou product? Als je dat doet bij een grotere groep, dan weet je welke beelden je vooral in je etalage zou moeten zetten. Beraken gaat niet over product informatie, beraken gaat over emoties!

En nu je dit gelezen hebt, mag ik je vragen welke herinnering jij koppelt aan de zomer en vakantie?
Ik ben benieuwd, wees welkom! de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten