Als jij mij niet vertrouwd, dan kunnen we geen zaken doen. En of jij nu een potentiele gast van me bent, een medewerker of een stakeholder, dat maakt niet uit.
Op het moment dat je niet het volste vertrouwen in me hebt, gewoon zo'n beetje, dan gaat het mij geld kosten, veel geld.
Immers alles wordt super ineffecient en dus gaat het mij geld kosten.
Maar hoe win ik vertrouwen? Hoe werk ik daaraan?
Ik ben bezig met een stakeholder om een mooi project van de grond te zien krijgen. Echt totaal iets nieuws en een heel ander concept voor onze branche. Ik heb gesproken met de mensen van de marketing afdeling, ik ben in persoon afgereist naar Brabant, nu niet echt hier om de hoek van Friesland zal ik maar zeggen. De afdeling marketing was razend enthousiast en had een paar dagen later overleg gehad met de DGA. Die staat er wellicht open voor maar wilde graag een mailtje van me waarin ik het hele idee, het concept nog eens wilde beschrijven. Maar krijgt die Mevr. de DGA hier nu een goed gevoel van? Ik moet ervoor zorgen dat ze me gaat vertrouwen en dus zit er niet veel anders op dan dat ik aanbied dat ik nogmaals naar het zoete Brabantse land ga afreizen. Mijn lieve vader zei altijd, "Karin je kan mensen pas echt vertrouwen als je ze de hand hebt mogen schudden en ze in de poppetjes van hun ogen hebt kunnen kijken", En zo is het ook.
(Overigens vond ik het niet heel vervelend om weer naar het zuiden te moeten gaan, dan heb ik weer lekker een excuus om een echte Bosche bol bij Bakker de Groot te kunnen kopen, maar dat terzijde!)
Natuurlijk belast ik Mevr. de DGA niet met het gevoel dat ik helemaal voor haar op en neer rij (toch weer 400km.) maar vertel dat ik het heb kunnen combineren met een ander adres. We hadden maar 20 minuten nodig, we hebben aan elkaar kunnen ruiken en elkaar in de ogen gekeken. We hebben het heel even over ons project gehad, maar nog meer over onze kinderen en onze laatste vakantie.
Als je vertrouwen kunt winnen en kunt opwekken, dan verstekt en versnelt dat alle andere dingen. De tijd en energie die het me kosten om "even" op en neer te gaan, wegen ruimschoots op tegen de winst door de versnelling die we later krijgen.
Ontwikkel een cultuur van verantwoording en vertrouwen, stuur er op aan, en je zult zien dat het je meer opleverd, ook meer dan alleen economisch gewin, want het leverd ook veel plezier op, veel meer!
Hoe ga jij om met vertrouwen? Vertrouw je iedereen waarmee je zaken doet? Hoe heb jij dat vertrouwen gewonnen? Ik ben benieuwd naar je reactie; laat je het me weten? De Polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten