-0515-442328-

zaterdag 19 oktober 2013

zorg dat er sympatie om je merk hangt

Bas Hoogland vertelde tijdens thecase13 over klantvriendelijkheid. Een mooi thema, dat zeker mij erg aanspreekt. Immers kunnen we daar de meeste waarde aan onze producten toevoegen.
Bas vertelde dat je er vooral voor moet zorgen dat er sympathie om je merk heen moet hangen.

Want als er dan toch eens wat mis gaat, dan kan je het makkelijker goed maken. We kennen ze allemaal, van die mensen die alles lijken te kunnen zeggen, het maakt niet uit, het wordt ze nooit kwalijk genomen. En natuurlijk, het omgekeerde bestaat ook, mensen waarbij het bijna lijkt dat ze altijd het foute zeggen. Tjee daar heb je Pietje weer, krijg je dan.
Maar sympathie hoe krijg je dat? hoe kun je dat opbouwen?
Het lijkt wel of je dat bewust kan beinvloeden, maar is dat wel zo? De een heeft nu eenmaal gewoon wat een sterkere uitstraling dan de ander. De X factor noemen we dat tegenwoordig. En is het met die sympathie niet hetzelfde gesteld? Je hebt het gewoon, of je hebt het niet?
Je kunt wel heel theoretisch gaan bekijken of je de sympathie wel of niet hebt en dan met een stappenplannetje die gaan trainen, maar ik geloof daar niet zo heel erg in. Bas ik denk veel meer dat jij gewoon goede mensen hebt ingekocht die die X factor al hebben! En met die mensen erbij heb je sympathie gewonnen.
Want juist in de gastvrijheidssector ben je opzoek naar mensen die goed aanvoelen wat wanneer te doen. Mensen die de gasten kunnen "lezen". Die al het antwoord hebben, voordat de gast de vraag had bedacht.
Een speciaal soort mens, enthousiast, open en creatief. Je weet wel, van die mensen die omschreven worden in elke vacature. Ook voor een baan als vertegenwoordiger, ook als makelaar en ook als groenteboer.
Het zijn de mensen, de goede mensen, die je merk juist zoveel waarde toekennen. En het valt niet altijd mee om deze mensen altijd maar om je heen te verzamelen, juist omdat ze zo gewild en bijzonder zijn.
Met wat trucjes en trainingen kunnen we het gedrag van ons wel wat verbeteren, en dat is wat we volgens mij ook allemaal permanent op moeten blijven koersen, mooie mensen en die scherp houden!
Zo kunnen we, als we een keertje blunderen, een potje breken.
Ik ben benieuwd of jij met je mensen bewust sympathie om je merk aan het bouwen bent?
Laat je wat horen, wees welkom! De polletjes, watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten