-0515-442328-

donderdag 24 oktober 2013

wat leer ik van ons kleinkind Hidde?

Daar is hij weer, onze driejarige kleinzoon met zijn super leergierige brein. Waarom ligt echt vooraan in zijn mond. Je kunt je voorstellen dat ik er af en toe echt wel moe van word: Waarom oma?

Oma, waarom is die hijskraan geel? Waarom moet ik een peer eten? Hij wil alles leren en daarom stelt hij die waarom vraag zo vaak. Hij wil leren, ook hoe dat gaat met een dialoog aangaan. Hij kijkt welk effect bepaalde vragen stellen heeft op zijn publiek. Zo klein als hij is weet hij zijn publiek prima om de vingers te binden.
En soms, als hij helemaal in the mood is, dan blijft hij maar vragen: Oma waarom gaat mama weg? En dan gaat hij door he, na dat antwoord want hij is er helemaal klaar voor vandaag: Waarom moet mama dan werken? Ondertussen ben ik de aardappels aan het schillen en zit hij gezellig naast me op het aanrecht. En waarom moet mama geld verdienen? en dan na mijn antwoord:"hij wil helemaal geen schoenen, die vindt hij stom!"
Ik vraag vaak ook aan mijn stagiaires om minstens drie keer de waaromvraag te stellen, want meestal brengt het je dan bij de essentie! En, niet onbelangrijk, we zijn dan een gesprek aangegaan waarbij we beide de richting mee kunnen bepalen en kunnen doorvragen. In deze rustige periode kan ik mooi wat vaker op onze kleinzoon Hidde passen, en hij helpt mij goed mijn brein in training te houden voor de waarom vragen. Ik ben er zeker van zelfs. En wat ook zo mooi aan hem is, hij heeft een geweldige verbeelding en alles kan nog. Regelmatig zwemmen de vissen door de lucht, kan je de vuilniswagen melken alsof het een koe is en glijden olifanten op rolschaatsen door de straat.
Mocht je geen (klein) kind hebben, wees welkom en heb een meet & greet met onze Hidde! Zou hij vast mooi vinden, want hij is gek op publiek!
De polletjes, watersportcamping Heeg, https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten