-0515-442328-

maandag 7 april 2014

van mens naar machine?

Op onze camping is onze koers: VAMP
Wij moeten vamp-en. Het is een werkwoord bij ons! En dat laatste lettertje, dat staat voor persoonlijke aandacht. En nu vraag ik me af, zijn machines in staat om persoonlijke aandacht te bieden?

Mijn gevoel zegt van niet. Maar wanneer ik er een beetje langer over zit na te denken, weet ik het niet meer zo zeer.....
Een klein kind of (licht) dementerende oudere ervaart zeker een robot die persoonlijke diensten leverd ook als persoonlijke aandacht. Wat is persoonlijke aandacht dan? Is dat inspelen op de individuele wensen en behoeften? Dan zou een snoep automaat ook persoonlijke aandacht kunnen geven. En wat te denken van de steeds intiligentere zoekmachines. Heel toevallig krijg ik weer vakantie aanbiedingen binnen omdat ik vorig jaar rond deze tijd ook mijn vakantie begon uit te zoeken. Ik krijg heel toevallig weer een nieuwsbrief binnen wanneer mijn nieuwe college jaar begint en ga zo maar door! Is dat persoonlijke aandacht? Of is persoonlijke aandacht louter van mens tot mens over te dragen? En dan ook nog alleen wanneer die lijflijk aanwezig is, of is een handgeschreven, persoonlijk briefje ook persoonlijke aandacht?
Een schemergebied waar ik niet heel eenvoudig uitkom. Want ik moet je zeggen dat een klein, handgeschreven briefje op mijn bed in de hotelkamer, mij meer "doet" dan eentje die gepersonaliseerd uit de printer is komen lopen.
Hoe zit dat toch, met persoonlijke aandacht? Wat denk jij daarvan, ik ben benieuwd naar jouw mening, wees welkom!
De polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten