-0515-442328-

vrijdag 4 april 2014

van schaarste naar overvloed

De wereld lijkt op zijn kop te staan! Wat is er toch aan de hand? Ik begrijp werkelijk niet meer waar en hoe ik mijn klant kan vinden. hoor jij dat ook zo regelmatig voorbij komen? Sinds internet ons leven heeft verrijkt, lijkt er niets meer te werken zo het altijd had gewerkt.

En dat klopt, niets is meer zo het was, punt.
Onze economie was gebouwd op schaarste, massaproductie en op een vastgestelde waardebepaling. En kijk nu eens, er is een overvloed aan keuze mogelijkheden, eenvoudig een paar klikken verwijderd van de consument. Door de technologische ontwikkelingen, bv zo ik onlangs beschreef in mijn blogje over augmentet reality, is maatwerk bijna de nieuwe standaard en ook de waarde staat allang niet meer vast! En dan komt ook die schaarste volledig onder druk te staan en is hier nu de overvloed die regeerd! De verkopende partij is allang niet meer aan de macht, de massa bepaalt het spel! En nog even en de consument is producent of handelaar geworden met zijn eigen fabriek op de keukentafel (3d printer)
Maar hoe moeten we ons dan opstellen, waarop moeten we nu gaan koersen? Ik geloof nog steeds dat wanneer je de gun-factor van je gast hebt gekregen, en je blijft eraan werken dat die gunfactor hoog is, je uiteindelijk het beste af bent! Ooit vertelde mijn docent Hans Sangers: "Je krijgt de klanten die je verdient".
Het is een harde uitspraak voor hen die in de neergaande spiraal zitten, tuurlijk. Want uiteindelijk doet iedere ondernemer zijn best om zijn eigen brood te verdienen. De betalende gast is immers zijn eigen bonus regeling.
Maar heb je te maken met een dalend aantal betalende gasten, en doe je het nog steeds zo, zo je altijd deed? Denk dan eens na over maatwerk, gunfactor en je relatie met je gast. Ik denk dat je daar de oplossing gaat vinden!
Ik ben benieuwd naar je reactie, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten