-0515-442328-

zaterdag 24 mei 2014

ik verveel me!

Goethe noemde de verveling al: "de moeder der muzen". Want verveling kan ons een hoop brengen! Maar in mijn leven hol en plan ik van de ene bruisende activiteit naar de andere. Zelfs mijn vrijetijd zit barstens vol geplant met dingen moeten doen! Hoe kan ik het maken om tijdens mijn vakantie niet met de meest fantastische verhalen naar huis te kunnen komen. Mijn zingeving, zelfs mijn zijn hangen af van wat ik doe, zie beleef! Daarin is vrijwel geen ruimte meer voor verveling.

Daarom hebben we op onze camping ook geen wifi. Wij zijn trots op de wifi detox die we onze gasten bieden. Maar is dat wel voldoende? 
Hoe kan onze gast naar huis gaan met het verhaal dat hij zich te pletter heeft zitten vervelen, maar juist daardoor de ruimte in zijn brein heeft gekregen waardoor hij het beste idee ever heeft gekregen! Juist door te ont-focussen!
Verveling, het voelt zo ongemakkelijk, ik kan me de winterzondagen van vroeger nog helder voor de geest halen. Kou, regen en harde wind, weinig licht in de lucht. Mijn vader hing dan wat in zijn kuipstoeltje, de woonkamer blauw te blazen met zijn pijp, krantje in zijn handen en een kopje koffie ernaast. Mijn moeder aan het klooien in de keuken, om de lekkerste dingen voor later die dag te maken. Een broer die altijd maar zat te lezen als hij niet kon sporten en een klein zusje dat zich ook altijd maar weer prima leek te vermaken. Man o man wat verveelde ik me dan!
Maar ik kan me ook herinneren dat ik dan toch wat later de beste ideeen kreeg! De bedschommelstoel bijvoorbeeld, het ding was in staat om binnen een fractie van een seconde, het hele huis in rep en roer te brengen!
Ik plaatse mijn stoel op mijn bed. Je weet wel zo'n bed met een spiraal bodem. Ik ging erop zitten en kon heerlijk heen en weer wiegen.....totdat.
De stoel was niet meer te houden, in mijn val naar beneden greep ik het rolgordijn dat geen enkel houvast bood en uit het plafond naar beneden donderde. Met mijn andere arm greep ik achter me naar de net nieuwe wastafel. En ook die kwam los uit de muur en bleef hangen op de laatste plug. Maar een grote fontein koud water spoot wel omhoog tegen het zachtboard plafond,
Ik lag op de grond en de voltallige familie stond om mij heen! Wat een chaos, nee die zondag was bepaald niet saai afgelopen en ik kreeg weer van iedereen volop aandacht, dat dan weer wel!
Verveling zet aan tot experimenteren, en lang niet elk experiment loopt altijd even goed af maar....niet meer experimenteren is een veel groter risico!  En gelukkig, toen ik me de keer erop weer meldde bij mijn vader dat ik me verveelde zie hij: "Dat is goed hoor!" En ook toen hoopte ik dat hij een leuke activiteit voor me te doen had, maar hij gaf me iets veel beters; Hij gaf me de tijd en ruimte om me te pletter te vervelen!
Ondanks dat het toch regelmatig had geleid tot bizarre gevolgen!

Wanneer heb jij je voor het laatst te pletter verveeld? En wat waren daarvan de gevolgen?
Ik ben heel benieuwd, laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten