-0515-442328-

donderdag 15 mei 2014

van passie naar pro-actief

Passie, het is bijna een container begrip geworden. We moeten opzoek naar onze passie, we moeten die dingen doen waar we blij van worden. Maar hoe zorg ik er nu voor dat ik een langdurige liefdes relatie met mijn organisatie blijf houden?

Of nog veel belangrijker; Hoe zorg ik ervoor dat al mijn medewerkers met passie hun werk doen? Pfff, een hele opgave!
En dan, het hoogst haalbare, hoe zorg ik ervoor dat mijn gasten vol passie over onze camping praten en vooral passie voor ons voelen? Je kent ze vast wel, die sterken merken die dat wel voor elkaar hebben weten te boksen! Merken als Apple, Nike, Disney, maar hoe doe ik dat, met ons papa en mama bedrijf?

Passie kun je creeren, en er zijn een paar essentiele strategische benaderingen voor.
De bottum-up aanpak
Ga vanaf het begin bij alle nieuwe producten en diensten steeds weer ontwikkelen vanuit je medewerkers. Zij zullen uiteindelijk ook die dingen moeten gaan doen, die anders zijn dan de dingen die ze gisteren maakte. Als je hen betrekt, hen de ruimte geeft om hun eigen "stempel" te kunnen gaan zetten, dan heb je ze mee!
Jij zegt, wij luisteren
Dit geldt zowel voor je gasten, als voor je medewerkers. Als zij wat zeggen, luister dan. Ga niet je eigen stempel drukken maar laat het gaan. Zonder luisteren, zal er niets moois kunnen ontstaan. Het is dus vooral een kwestie van los durven laten!
Niet kijken, maar zien
Durf met kritische ogen, en een hoop gezond verstand, naar de dingen te kijken! Durf opzoek te gaan naar de essentie van wat je ziet. Zie je bv de trend als van globaal naar lokaal? Waardoor komt dit? Wat heeft voor deze trend gezorgt? Waardoor is er meer behoeften aan dat lokale? Als je op dat niveau durft te kijken, dan kom je tot echte probeemoplossende producten en diensten.

Dit is allemaal erg mooi, maar het valt niet mee! Jij en ik, elke dag hebben we weer nieuwe uitdagingen die onze tijd en energie vragen. Wanneer de wasmachine kapot is, dan is het zeg maar wel wat lastig om even na te gaan hoe waarom we nu zoveel meer voor lokaal willen kiezen. En je medewerkers de vrijheid durven geven, zonder te weten waar het uit gaat komen, dat is ook geen optie. Enige kaders en sturing binnen dit proces is toch nodig. Daar gaat tijd in zitten. En wat een geluk dat wij in de wintermaanden het zoveel rustiger hebben. Dat we ons dan vrij kunnen maken en we even niet met de grootste spoed ons bezig zullen moeten gaan houden met die kapotte wasmachine! De vakantie komt eraan, ik wens je dan ook heel veel rust en ruimte toe, zodat je na de vakantie, vol passie, pro-actief de boel kunt opschudden!

En mocht je nog een adresje zoeken om die rust en ruimte te krijgen, voel je vrij en kom naar Friesland!
Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten