-0515-442328-

donderdag 15 mei 2014

Wat vindt de gast hiervan?

Heeft het zin om dingen te verbieden? Heeft het zin om steeds maar weer te vertellen dat het gedrag nodig moet veranderen? Hoe blijf je je medewerkers inspireren om de juiste beleving neer te blijven zetten?

Laat ze liever fouten maken en vraag ze dan wat de gast ervan zou vinden! Daardoor maak je je medewerkers veel bewuster van het feit dat hun bijdrage in de gast beleving, even niet helemaal gelukt is. Dan zet je ze zelf aan het denken, en beoordelen ze zelf hun eigen gedrag!
Er bestaan mensen die juist die dingen die niet mogen, nog veel spannender vinden om ze juist dan wel te gaan doen! (ehum, het zou kunnen dat de auteur van deze blog ook zo'n type is)
Een ander deel van de medewerkers zal luchtig deze opmerking van zich afschudden en er nauwelijks wat mee doen. Een ander deel van de medewerkers zal  zich zo ernstig aantrekken, dat de negatieve, corrigerende opmerking hem compleet verlamd. En uiteindelijk zal een deel van je medewerkers reageren zoals je je had gewenst; Hij zal zijn gedrag aan gaan passen zodat er een betere gastbeleving zal worden neergezet.
Geef als manager enige kaders aan, antwoorden op het WAT en laat je medewerker vrij in HOE hij dat zelf het beste vindt voor de gastbeleving. En gaat het dan af en toe toch mis, vraag hem dan gewoon:
En, wat vindt de gast hiervan?

Van fouten kan je leren, vooral wanneer je op de juiste manier wordt gewezen op je verkeerde gedrag!
Ik ben benieuwd hoe jij omgaat binnen je organisatie met fouten maken. Voel je vrij, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten