Hoe kan je als organisatie alles zo afstemmen op elkaar,
opdat je gasten echt in sprookjes geloven? Ik mocht een kijkje in de keuken van
de Efteling nemen. En, ik ben betoverd!
Ik kom aanrijden en vanaf de weg doet het al wat met me, het
Efteling hotel dat in de vorm van een luchtkasteel is vorm gegeven! De
wegbewijzering is optimaal, ik rij zo de parkeerplaats op. En ik loop naar de ingang.
Op de grond zie ik voetstapjes geschilderd, van grote en kleine voetjes. Ik
word ontvangen door enkele leuk sprookjes figuur die me naar de zaal leidt. Een
prachtige zaal, ik ben de eerste maar binnen een paar tellen komen de andere
deelnemers binnen, net als de sprekers Frans Goenee en Marcel Brouwels. Vol
verwondering onderga ik dit avontuur. We mogen plaats nemen aan de prachtig
gedekte tafel, maar toch wordt ik door Frans verzocht om elders plaats te gaan
nemen. Namelijk….op de troon!
Als enige zit ik aan de kop van de tafel. Natuurlijk voel ik
me helemaal speciaal, maar het voelt ook wat onhandig. Frans begint te verhalen, en hij tilt de
cloche van mijn borden op. Daar ligt hij dan, en Frans tilt hem voorzichtig op,
plaatst hem op mijn hoofd. Vandaag ben ik de koningin. Hoe dat voelt? Met volle
teugen geniet ik wat onwennig. Kijk, en zo doen we dat voor onze gasten, ze
zijn een onderdeel van ons sprookjes verhaal, en zo voelde het totaal! Ik kreeg
ook nog een oorkonde mee waarop ik mijn thuisfront kon laten zien dat ik ECHT
koningin voor een middagje was geweest, compleet met mijn eigen naam erop!
Na de mooie lunch gaan we naar de zaal waar we de training
mogen volgen. En hier reiken zowel Frans als Marcel ons de toegepaste theorie
achter deze beleving!
Om een beleving te creëren zijn er fysieke, sociale en
persoonlijke aanpassingen nodig. Fysiek is de meest veilige, die heb je in de
hand. De route naar het Efteling Hotel is helder aangegeven, overigens had ik
ook al een mooie uitnodiging met daarin de route ontvangen. Vanaf de weg zag ik
al het speciaal vormgegeven Hotel, eenmaal geparkeerd zag ik voetafdrukjes op
de wandelpaden, binnen was de eetzaal precies zoals je je dat voorstelt in een
paleis. Tot in de kleinste details doorgetrokken, Denk maar weer aan de cloche
en het kroontje! Maar vergeet ook niet dat in dit hotel ook geuren de beleving
ondersteunen, net als de muziek en de smaak die je hoort en proeft! Dit alles
is een consistente beleving!
Sociaal is een pittigere uitdaging, want een nieuwe beleving
ontwikkelen, daarvoor heb je al je medewerkers bij nodig! En hoe krijg je die
medewerkers nu zover? Dat betekent dat je vanaf het begin af aan, de
medewerkers sterk betrekt in het ontwikkelen van deze beleving. Het verhaal dat
ik als koningin beleefde was er eentje die door de medewerkers was bedacht. Om
op het hoge niveau van de Efteling te blijven ontwikkelen, steeds weer opnieuw
nieuwe belevenissen nodig! De leiders zullen dan ook grote inspiratoren moeten
zijn, om de medewerkers steeds te blijven prikkelen om vanuit de ziel, het
eigen DNA van de Efteling, belevenissen te laten blijven ontstaan! Overal in de
verblijfsruimtes van het personeel zie ik inspiratie teksten hangen die het
personeel uitdagen consistent de beleving te blijven uitdragen! Personeel
krijgt ook heel regelmatig trainingen om ze hierin verder te laten groeien.
Beloon vooral de medewerkers die het geweldig doen, en negeer de negatieve
gedragingen. Want het is wel 90% die het wel heel goed doet! Ook wij krijgen meerdere
filmpjes tijdens deze middag te zien, en ik moet zeggen, ze geven me allemaal
duidelijk ideeën mee waardoor ik morgen op onze camping direct “onze” vertaling
in een consistente beleving kan gaan inzetten.
De laatste is die van Persoonlijk. Wat kan ieder
afzonderlijk doen om die beleving zo neer te zetten, waardoor hij echt helemaal
onvergetelijk wordt? Daarvoor is het nodig dat elke individuele medewerker weet
binnen welke kaders hij moet blijven, en HOE hij daar binnen zijn eigen
creativiteit gaat gebruiken om de beleving interactief en compleet te krijgen.
De kaders zijn sterk neergezet, en worden steeds maar weer top of mind gehouden
door de leiding. Nu moet de medewerker het zelf doen en daarvoor zal hij moeten
in durven spelen op de emoties van de gast. Voelen wat de gast voelt, zien wat
de gast ziet, proeven wat de gast proeft, horen wat de gast hoort en ruiken wat
de gast ruikt. Vanuit het perspectief van de gast. En dat is lang niet voor
iedereen weg gelegd. We hebben stuiterende creatieve “gekken” en in zichzelf
gekeerde controle mensen. Beide hebben we nodig want de gekken kunnen misschien
wel inspireren en reuring in de tent veroorzaken, ze zijn heel wat minder goed
in de dingen af maken!
We hebben elkaar nodig, we kunnen alleen met elkaar zorgen
dat we een optima forma beleving kunnen ontwikkelen, fysiek, sociaal en
persoonlijk.
Wat heeft deze training mij opgeleverd? Een heleboel! Ik ben
heel hebberig naar huis gegaan, ik heb vanmorgen direct mijn wens om meer
filmpjes te ontwikkelen vanaf onze camping neergelegd. Ik wil nog meer de
beleving persoonlijk en sociaal verder uitbouwen en ben nu druk bezig om nog
intensiever met mijn medewerkers hierin aan de slag te gaan. En voor onze oude
telefooncel heb ik ook weer hele nieuwe ideeën gekregen. Kortom, mocht jij ook
met je organisatie ook onverwachte momenten willen creëren waarbij de
herinneringen gaan ontstaan, dan kan ik je deze middag van harte aanbevelen! En
mocht je bij ons deze momenten beleven, kom dan binnenkort eens langs, wees
welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg!
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten