-0515-442328-

donderdag 7 november 2013

nieuw paradigma

Ik heb laatst nog een blogje geschreven nav mijn bezoek aan een darkrestaurant. Ik had grote behoefte om me in deze nieuwe donkere, wereld te orienteren. Waar ben ik en hoe houd ik mij staande?
Het bruggetje naar de economische omstandigheden zijn natuurlijk eenvoudig te maken.

"Paradigma´s zijn denkpatronen die je ondersteunen de werkelijkheid zoals jij die ervaart te begrijpen en verklaren door de realiteit te kaderen." Kennelijk had ik nog geen (juist) denkpatroon over deze donkere wereld, dit dark restaurant. Ik heb ook nog geen ervaring met deze crisis, ik niet maar jij ook niet. En dan heb je allerhande wetenschappers die het een na het ander verklaren. Er is grote verwarring, ook bij mij. Gister was ik op de recreatievakbeurs in Hardenberg en daar heb ik met een heel aantal collega's gesproken. Zonder enige uitzondering heeft een ieder zich afgevraagt wat er moet gebeuren om weer lekker ouderwets vol te komen te staan tijdens de zomervakantie. De ene variebel na de ander wordt geoppert. Het weer, de crisis, het sentiment, de afwezigheid van innovatie, het gebrek aan vreemdvermogen en ga zo maar door. We hebben behoefte aan een verklaring, want dan weten we vast ook hoe we de dingen kunnen oplossen. Maar er zijn zoveel variabelen die effect hebben op ons kampeerseizoen, die laten zich niet eenvoudig verklaren, al zouden ze te verklaren zijn.
Mijn vader vertelde me zojuist door de telefoon een mooi verhaal, dat ik graag met je wilt delen:
Economen, dat zijn kalkoenen.
Mensen zijn er voor om heel lief en betrokken te zorgen voor de dieren, in het bijzonder voor kalkoenen. Op dag 1 krijgt de kalkoen heerlijk eten, een bakje vers water en ook nog wat extra blaadjes kruiden. De kalkoen is blij en geniet van zijn prachtige buitenverblijf. Het zonnetje schijnt, wat wenst een kalkoen zich nog meer? Dag twee, daar komen de mensen weer, ze geven de kalkoen weer heerlijk eten, vers water en wat kruidige blaadjes. Zo gaat dat door, en door. De kalkoen voelt zich echt een gelukkeling; Zie je wel de mens is er speciaal om voor de dieren te zorgen, in het bijzonder voor kalkoenen. De kalkoen heeft een prachtige statistiek gemaakt en de curve loopt prachtig, dag na dag, lineair. De kalkoen weet het zeker, al ruim 300 dagen een mens die zo goed voor mij en mijn soortgenoten is. Trouwens, niet een mens maar meerdere mensen! Het leven is zoet en de kalkoen voelt zich geweldig.....tot dag 365. Het is thanksgiving day.

Er zijn zoveel variabelen, we kunnen niet zeggen wat goed of fout is, we weten niet hoe we weer een gezond kampeerseizoen kunnen ontwikkelen, het blijft een toer, maar een ding weten we wel, BLIJF VOORAL DICHT BIJ JEZELF EN DOE DAT WAAR JE GASTEN BLIJ VAN WORDEN!
Ik ben benieuwd hoe jij je gaat voorbereiden op de toekomst, hoe ontwikkel jij je nieuwe paradigma? Laat je het mij weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten