-0515-442328-

dinsdag 12 november 2013

nin hâo

Jaren geleden nam ik contact op met Frank Go, hoogleraar van de Erasmus. Frank vertelde me over de kansen en bedreigingen van de chenese markt. Nu zijn we inmiddels al meer dan tien jaar verder en het is booming!

Gisteren hoorde ik het op het journaal, chinees is nu ook een eindexamenvak voor middelbare scholieren. Een heel moeilijke complexe taal, de karakters en de uitspraak zorgen daarvoor.
Maar wat geweldig, want de chinezen komen ons land in grote groepen steeds vaker bezoeken. De verwachtingen van het aantal bezoekers voor de middenlange termijn zijn zelfs zoveel belovend dat ik bijna zelf eraan zit te denken wat ik ga missen wanneer ik me niet prominent ga richten op de chinese markt.
De Chinees wil van a tot z worden begeleid en wil in "hapklare" brokken de weg gewezen krijgen naar alle geheime adresjes. Heerlijk want ik vind hetzelf altijd een pracht "excuus" om deze adresjes in kaart te gaan brengen. Er is wel een kleine nuance, de chinees houdt vooral van sterke merken, hele sterke merken. De Chinees komt vooral om producten van merken te kopen uit het topsegment. In Milaan zag ik het gebeuren, samen met een vriendin sta ik in de Armanishop en ben ik voorzichtig de kleuren met kleine streepjes van de lipsticks op de rug van mijn hand aan het zetten. Naast mij komt een chinese mevrouw staan met op een metertje afstand een chinese man. De man loopt met zware, uitpuilende tassen wat gapend om zich heen aan het kijkend. En nee, niet vergapend, maar echt verveeld! De vrouw wijst de verkoper met priemende vingers in rap tempo het ene potje na het andere doosje aan. En voordat ik het door heb, wordt alles in de volgende tas gedaan en mag manlief afrekenen en sjouwen!
Daar waar ik misschien een lipstick ga kopen, slaat de chinees een krater in de voorraad.
Een droomklant voor vele winkels, makkelijker kan je het haast niet krijgen, maar ik geloof niet dat het mij blij gaat maken, in een rot tempo, zonder enig contact de eurootjes binnen zien vliegen.
Kennelijk ben ik er toch nog niet helemaal klaar voor, en jij ben jij al klaar voor de chinese markt?
Ik ben benieuwd, laat je het mij weten? Wees welkom, de polletjes, Watersport camping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

2 opmerkingen:

  1. Internationaal advies nodig? Bel je vriendin waarmee je in Milaan bent geweest!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Francien, wat hebben we ons heerlijk lopen verwonderen!
    Is Iig voor herhaling vatbaar,
    Groet & glimlach, Karin

    BeantwoordenVerwijderen