-0515-442328-

dinsdag 21 januari 2014

breng je product naar een hoger niveau


Ik heb al meerdere blogjes geschreven over storytelling en er zijn al heel wat presentaties te volgen waarin experts je proberen te overtuigen van het nut van verhalen. Een verhaal, jouw verhaal, kan je product maken of breken. Het is het verschil tussen overleven of succesvol zijn. Maar dat jouw verhaal maken, dat is nu net zo lastig.

Ik ben groot geworden met verhalen. Elke avond kreeg ik als kind de keus om drie thema's te benoemen, en mijn vader brouwde daar dan een verhaal van. Hij begon steeds weer met dezelfde inleiding, op een avond, zat.....en eindigde dan ook altijd met de olifant met een hele lange snuit, die blies het verhaaltje uit! Dit ritueel, elke avond weer nieuwe verhalen maken, waren misschien wel de voedingsbodem voor het schrijven van mijn blogjes, mijn verhalen. Maar ook een elevator pitch is natuurlijk een verhaaltje, een heel kort verhaaltje.
Vooral wanneer er meerdere mensen de kans krijgen om een elevator pitch te mogen houden, is het lastig om steeds maar weer te blijven luisteren met aandacht. De meeste verhaaltjes zijn gelijk aan elkaar en worden daardoor nietszeggend. Dat maakte dat ik zat na te denken, zeg maar gewoon, te piekeren, hoe ik in een heel kort verhaaltje kon vertellen wie ik ben, wat ik doe. Een verhaaltje dat mijn product naar een hoger niveau zou tillen. Een verhaal dat niet vergeten wordt. Want dat willen we toch allemaal, dat er ook wordt geluisterd naar ons verhaal, waarom zouden we ze anders vertellen?
En zo is het gekomen dat ik dacht dat ik het verhaal van onze camping kon verbijzonderen door er zo gewoon mogelijk over te doen. No-nonsens, terug naar de essentie! Dus ben ik grssprietverhuurder. De enige in Nederland.
Weet je wat nu het leuke is, gisteravond toen ik na de vergadering bij de Rabobank naar huis ging, riep een van de andere leden mij nog na: "Tot ziens, grassprietverhuurder, tot de volgende keer!"
Mijn elevator pitch was goed blijven hangen, na al die weken!
Maar nu buig ik me over het verhaal van onze camping, wat is ons verhaal? Wat is het verhaal dat recht doet aan onze camping en nog liever, hoe klinkt het verhaal dat ons product, die grassprieten op een hoger niveau tilt? Het is zo'n uitdaging om het goede verhaal te vinden, dat ook nog eens kinderlijk eenvoudig moet zijn....Het is een worsteling waar ik hopelijk snel een oplossing voor heb. Want wat wil ik met dit verhaal? Ik wil graag een filmpje maken waarin het verhaal wordt verteld.

Heb jij al een verhaal van jouw organisatie? Hoe heb jij dat aangepakt? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten