-0515-442328-

vrijdag 3 januari 2014

ont-schulden

Je ziet het, je hoort het, steeds meer mensen zijn aan het ont-schulden. En niet alleen particulieren, maar heel veel bedrijven ook. Voor de economie geen gunstig teken, immers dan "onttrekken" we geld aan de economie.

Als particulier kan ik het me voorstellen, geld op een spaarrekening kan niet eens de inflatie bijhouden, de rente van je hypotheek is heel wat hoger, dus mocht je geld over houden dan is dat in ieder geval een betere zet. We zien ook particulieren die zuiniger aan gaan leven. Niet omdat ze de middelen niet meer hebben, maar meer omdat het niet nodig is, omdat het beter voelt! Maar ook om de angst van, het zou kunnen dat ik volgend jaar niet meer mijn baan heb, en dan?
Ont-schulden is een beweging naar veiligheid. Maar waarom doen bedrijven het en is het wel zo veilig? De meest renderende investeringen zijn vaak die die anti-cyclisch zijn genomen. En daar begrijp ik het even niet meer. Vanzelf is het goed om waaks te zijn, je beslissingen wel overwogen te doen. Dat moet altijd maar het kan geen kwaad het een en ander goed tegen het licht te houden. Toch zul je, wil je meer gasten krijgen, meer moeten bieden. Meer waardevol zijn of meer potentiele gasten bereiken. En ook meer bereiken kost (heel) veel geld.
Nu investeren betekend dat je straks, wanneer het allemaal wat meer gaat aantrekken, er wel klaar voor bent. Dat je een voorsprong hebt behaald ten opzichte van je concurrenten. Want daar is het allemaal om te doen. Je "vecht' niet tegen een crisis, je vecht tegen je concurrenten! Vraag je goed af met welke investering je je waarde zoveel mogelijk verhoogt, of hoe je zoveel mogelijk meer bereik kunt genereren. En ga dat dan ook doen. Dat is niet alleen voor jezelf veel beter, maar ook voor onze economie in zijn geheel!

Maar doe het vooral niet, wanneer je denkt dat het toch geen meerwaarde of groter bereik kan creeren. Dat is zonde van het geld, je concurrenten zullen vast wel mogelijkheden zien en komen dan nog wat dichter bij jou gezellig ondernemen!
Ik ben benieuwd wat jij met je organisatie gaat doen, investeren of ontschulden? Laat je het mij weten, wees welkom de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten