-0515-442328-

woensdag 8 januari 2014

digitale darwinisme

Het is niet de sterkste die overleeft, niet de slimste die overleeft, het is diegene die de problemen het beste weet op te lossen, die gaat overleven!
Ik zit ademloos te luisteren naar Sander Duivestein bij de SMC050.

Zo is het ook met deze digitale revolutie waarin we zitten. Niemand weet waar we volgend jaar zullen staan, er zijn vermoedens, er zijn signalen maar niemand weet het precies!
We weten alleen dat het dan anders is en we weten dat we met heel nieuwe (morele) dillema's te maken krijgen. Neem nu alleen al de "driverless cars", de auto zonder bestuurder. Het kan, ik heb jaren geleden al de bussen bij mijn zusje in Veldhoven zien rijden; zonder bestuurder! Als onze auto's zonder bestuurder gaan rijden, dan:

  • Bestaan er geen files meer, immers de auto's kunnen zo samen met elkaar communiceren dat er heel veel meer auto's dicht op elkaar kunnen rijden.
  • Bestaan er (bijna) geen autoschade bedrijven, want er wordt geen schade meer gereden
  • Bestaan er geen parkeerplaatsen en garages meer, want de auto rijdt gewoon naar het volgende adres. Hij heeft jou van A naar B gereden, hij rijdt de volgende van B naar C enz.
Maar wat nu als je met de auto langs een ravijn rijdt, en plots steekt er een kind over......moet de auto het gaspedaal verder indrukken, de ruitenwissers aanzetten of.....moet hij met jou erin uitwijken naar het ravijn?
Het is stil in de zaal....als rasoptimist heb ik hier nog niet eerder over nagedacht.......maar natuurlijk, daar moeten we over nadenken, daar moeten we wat van vinden!

Sander blijft met nog veel meer technologische snufjes praten, de Fitbit, de smartsocks, de Lapka, northpaw en ga zo maar door. Ze zullen ons allemaal beter, gezonder en sneller kunnen maken, ze zullen veel problemen van ons op gaan lossen, mischien wel al onze problemen.
Maar, zo vraag ik Sander ook, wat als we helemaal geen problemen meer hebben. zullen we dan gelukkiger zijn?
Ik ben nieuwsgierig wat jij hiervan vindt? Laat je het mij weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten