-0515-442328-

maandag 21 juli 2014

zomergast

Heb je het gisteravond ook gezien? Zomergasten, met in de hoofdrol Freek de Jonge! Ik heb gesmuld, met pen en papier in de aanslag! Kies niet voor zekerheid, kies voor risico waren zo'n beetje de laatste woorden, want zijn avond durende betoog.

We kiezen al zo decennia lang al steeds meer voor controle. En dat heeft ons zeker wat opgeleverd, maar of dat nu allemaal even positief is? Vorige week sprak ik nog met een van onze gasten, onderzoeker op het gebied van longziekten. Met een man en een zoon met astma spits ik dan natuurlijk extra mijn oren. En wat blijkt, wanneer we minder hygienisch zouden zijn geweest, dan hadden we in ieder geval heel wat minder mensen met allergien en algergie gerelateerde ziekten als astma en exceem. We kozen voor hygiene, want ook dat heeft ons heel wat extra doden bespaart, maar nu blijkt, jaren later, dat ook die schoonheid zijn prijs heeft......
We kiezen steeds maar weer, ons leven lang. In de hoop zo min mogelijk fouten te gaan maken, terwijl we juist het meest leren van fouten maken! Je kent ze wel, kinderen van de middelbare school die "even" een jaartje hun focus niet op school hebben gehad. En wat doet school.....ze zetten de leerling direct terug van de HAVO naar het VMBO en....hij mag ook nog eens een jaartje blijven zitten!
Een vrouw is falliet gegaan, en geen bank in Nederland die nog bereid is deze ondernemer opnieuw flink te gaan financieren!
Gister middag kwam er een vader, moeder en een kind de receptie in. Het kind wilde dolgraag meedoen aan de zeillessen maar, dat omslaan in die optimist, dat is zo doodeng! Ik vroeg waarom hij zo bang was. Was het de nattigheid van het water? Ben je ook onder de douche bang? Neen, dat was het niet. Hij was bang voor het water omdat het zo diep was. Nu is het water achter onze camping helemaal niet diep, het is slechts 1.20 meter diep. Maar het is ook zo donker water, ik zie niks! Dat klopt, we zitten hier op veengrond en daardoor "drijven" er door het water heel veel veenstukjes waardoor het water troebel is. Ik vertel hem dat de waterkwaliteit heel erg schoon is, dat we hier grenzen aan een natuur beheersgebied.
Dan ga ik het lesboekje halen van de optimisten zeillessen halen. We beginnen van voor af aan het boekje door te nemen. Ook het omslaan komen we tegen. En heel veel bladzijde vol dingen die hij WEL zou willen kunnen. Hij heeft er zin in gekregen, nog meer en dat omslaan, ik heb hem beloofd dat we dat als eerste gaan oefenen, dat de zeilinstructeur bij hem in de buurt blijft, zodat hij zich wat vertrouwder gaat voelen. En raad eens wat, HIJ GAAT HET DOEN!
Hij heeft voldoende vertrouwen gekregen om deze enge onzekere actie wel aan te durven. Hij kiest niet voor de zekerheid om niet te hoeven omslaan, en dus geen zeillessen te volgen.

Vertrouwen dat het goed zal gaan, ook al zullen dingen fout gaan, het is eng maar brengt je zoveel meer!
Freek, het was een mooie avond met prachtige inzichten!
Ik ben benieuwd hoe jij de avond vond, laat je het mij weten? Wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg,
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten