Voor elke organisatie is het makkeliker, aantrekkelijker om mee te gaan met een trend. En immers, die ene organisatie extra maakt op het geheel toch niet zoveel meer uit als ze zich ook zo (negatief) gaan gedragen? De beste markt is een heel diverse markt, een markt waarin de onderlinge verschillen zo groot mogelijk zijn.
Om het kamperen te kunnen veranderen zal de prikkelstructuur moeten veranderen zodat de individuele organisatie het niet meer automatisch als aantrekkelijk ervaart om het probleem, het nieuwe onbekende, te vermijden en daarmee te verergeren.
Waarom wordt anders zijn als een probleem beschouwt? Waar zit de pijn? Zit de pijn bij de organisatie zelf, is de gemiddelde ondernemer zo cratiefloos en behoudend? Of is het de overheid die vernieuwende projecten niet ziet zitten en dus geen vergunningen af gaat geven? Of is het de onderwijstak die al jaren onze kinderen hebben zitten trainen in acountability en economische haalbaaarheid? Of krijgen we gewoon voor vernieuwende projecten geen financiering meer rond?
Ik denk dat het het geheel is dat debet is aan het opwerpen van deze drempels. Dan heb je ook nog eens te maken met de markt, we hebben jaren lang onze organisaties gestuurd op het voorkomen van klachten, ipv het sturen op blije gasten. Op het oog zou je zeggen dat dat hetzelfde is, maar dat is het niet. Een gast van me kan klagen over het niet hebben van een slagboom, het geeft hem of haar een bijzonder onveilig gevoel. Nu kan ik dit probleem oplossen door een slagboom aan te schaffen, dan heb ik dit probleem opgelost. Ik kan natuurlijk ook kijken naar de gasten die het juist fijn vinden dat het hier open en makkelijk toegankelijk is. Wat fijn dat we niet "the happy getto" in hoeven te rijden! Als ik daarop ga sturen, (hoe krijg ik nog 100 van dit soort gasten erbij?) dan stuur ik op blije gasten.
Veel problemen veroorzaken en zijn wijzelf, het is echter heel wat lastiger om zelf dit probleem op te lossen.
Welke prikkel is nu nodig om te voorkomen dat we in de onstuitbare, negatieve spiraal terecht komen? Ik denk dat we (de ondernemers, overheid, financiele instellingen en onderwijs) een paar beste voorbeelden nodig hebben van "vreemde eenden" binnen de branche. Laat die totaal doorlichten op vaardigheden, inzet en effecten van vernieuwende projecten. Een project dat over een aantal jaren gemeten wordt. Waardoor we samen ons kennis niveau kunnen opkrikken, waardoor we gezamelijk de risico's dragen en we kunnen zien wat het met een organisatie doet als die nog verder ver-anderst.
Vandaag ben ik in Den Bosch bij Leading in Leisure, is dat de juiste manier voor de prikkelstructuur?
Ik ben benieuwd naar je reactie, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten