-0515-442328-

zondag 26 mei 2013

de juiste toon aanslaan

Om de juiste toon aan te slaan, is het nodig de juiste snaar te hebben gevonden. Het voorspellen of je de juiste toon hebt aangeslagen in een muziekstuk is niet heel ingewikkeld. Er is onderzoek gedaan naar de voorspellende gave van mensen, voor de volgende toon midden in een muziekstuk. En je raad het al, het merendeel van de mensen heeft dit goed!

Wat kan ik daar nu mee op onze camping? Als ik de eerst volgende stap vrij goed kan voorspellen, dan hoef ik misschien heel wat minder moeite te doen, dan dat ik me forceer om tien stappen vooruit te gaan bedenken. Go with the flow zeg maar.
Maar dat is natuurlijk eng en struint tegen onze cultuur van controle en beheersen in.
Zoals wij leven in deze west europesche maatschappij, op dit hoge niveau van welvaart, hebben we natuurlijk een heel hoop te verliezen. En dat maakt ons bang. En angst is zelden een goede raadgever geweest! Het genieten van dit moment, dat gebeurt in de rechter hersenhelft. Ook precies in dat deel zit de creativiteit. Misschien kunnen we weer meer gaan genieten, zijn we minder angstig, dan wanneer we ons maar blijven focussen op controle en beheersen. Daarmee hebben we al een heel hoop bereikt, maar ook  al een hoop verloren.
Hoe fijn zou het zijn om in groep 1 nog kind te mogen zijn, met onze eigen talenten en onze beperkingen.
Hoe idioot doorgeslagen zijn we door deze kinderen al meerdere keren per jaar te laten testen met leerling volgsystemen. Nog nooit eerder werden zoveel kleuters doorverwezen naar de logopediste, naar scholen voor kinderen met een leerachterstand. We streven steeds maar naar het gemiddelde en halen alle jus van het leven.
Laten we samen de volgende stap voorspellen die nodig is voor onze camping. Er zijn geen slechte campings meer, net als dat er geen slechte bedden meer worden gemaakt, geen slechte auto's.
Dan betekend dat dat we steeds meer onze creativiteit zullen moeten gaan gebruiken om onze goede producten ook op een andere wijze te voorzien van waarde. En ik weet wel zeker dat deze waarde niet meer voor iedereen waardevol zal zijn, maar als die maar voor de doelgroep zal zijn, die groot genoeg is voor jou om als organisatie van te kunnen leven!

Wat denk jij dat de volgende toon is voor onze economie? Ik ben benieuwd naar jou reactie, laat je wat van je horen? Wees welkom, de Polletjes
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten