-0515-442328-

woensdag 22 mei 2013

de keerzijde van succesvol

Wat hebben succesvolle mensen gemeen? Jeroen Smit vroeg het gisteren tijdens de masterclass die hij gaf over leiderschap.
Ze gaan uiteindelijk allemaal ten onder. Maar hoe kan dat nu? En hoe zit dat met familie bedrijven?

Met een hoop flair, een pittig tempo en een fikse portie humor neemt Jeroen ons mee in de wereld van leiderschap, of moet ik zeggen lijderschap?
Het probleem van succesvolle leiders is dat ze uiteindelijk ten onder gaan omdat ze blijven geloven in hun eigen waarheid. Steeds meer en vaker horen ze hoe geweldig ze zijn. De kritische massa om hen heen verdampt en er onstaat een soort van Ja-knikkers wereld om hen heen. De interactie mist en steeds minder vaak blijken ze nog te luisteren. het luisteren is verworden tot vijf minuten stil zijn.
Ze beginnen steeds meer, uit onzekerheid, te overdrijven en hebben narcistische trekjes. Jeroen pleit er dan ook voor dat in elke raad van bestuur minimaal een psychiater zitting moet nemen.
Maar wanneer kan leiderschap wel succesvol zijn?
We zouden een model kunnen maken dat uitgaat van verbinding en samenwerking. Het gaat niet over het bezit maar over het zijn. Een diepere dementie die lang niet altijd even eenvoudig op te zoeken is, laat staan te bereiken. Ook tijdens de colleges entiek, die ik tijdens mijn studie tijd volgede hebben we het gehad over verantwoordelijk leiderschap. De wil om het goede te doen. Het is een van de voorwaarden voor het leiderschap 3.0
Daarnaast zou de leider zich evenwichtig moeten omtringen met een raad van bestuur door zowel mannen als vrouwen. Maar ook uit controlers en creatievelingen zoals Ron Meyer mij ooit tijdens een presentatie over duurzaamheid leerde.
Een passievolle leider is een voorwaarden net als radicale transparantie. Hoewel ik dat laatste wel durf te betwisten. Want leeft uiteindelijk niet iedereen in zijn eigen wereld en zal iedereen door zijn eigen bril de wereld om zich heen, aanschouwen?
Jeroen hield een pleidooi voor meer diversiteit en is een voorstander van de vrouwenquate. Mijn buurman in de zaal tikte me meerdere keren aan: Jij moet solliciteren hier bij de raad van bestuur van de Rabo!
Ik ben er ook voor om middels een regelgeving meer vrouwen door te laten dringen binnen de raden van bestuur, net als het aantal vrouwelijke hoogleraren, of ze nu in korte broek of lange broek met een hoog enthousiasme hun kennis uitdragen!

Wat vind jij eigenlijk van de vrouwenparticipatie binnen het topsegment? Ik ben benieuwd!
Wees welkom en laat het me weten! de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten