-0515-442328-

zaterdag 18 mei 2013

kopen....of geholpen worden?

Onze gasten zijn helemaal niet uit kopen. Ze hebben niet de wens om te kopen, ze willen geholpen worden!
En om nu tot op "het bot" te onderzoeken hoe we onze gasten kunnen helpen, zullen we eerst uit moeten zoeken hoe wij ze kunnen helpen.

Daar staat hij, met een naar binnen gekeerde, ietwat trieste blik. Hij checkt in samen met zijn drie kinderen. En, gaan jullie er een mooi weekend van maken? Vraag ik ze? De man flapt er plots uit, ja dit is onze eerste vakantie zonder mijn vrouw. Door mijn hoofd schiet, gescheiden. Maar de man vervolgt, mijn vrouw is 5 weken geleden overleden. Hoe kan je nu een mooi weekend maken als je je moeder en vrouw net bent verloren? De auto is volgepakt en ze willen snel naar hun chalet. Ik vraag of ze misschien eerst nog even een lekker kopje koffie willen drinken bij onze beachbar Zimpel en dat ik dan even nog "wat" in hun chalet moet doen. De kinderen mochten ook een ijsje halen. Gelukkig doen ze het en ondertussen sein ik mijn toppertjes in, willen jullie de bedden opmaken in dat en dat chalet. Wil jij even naar de supermarkt gaan en wat leuke tijdschriftjes halen en een kleurboekje met potloden en een geurkaarsje?
Zo gezegd zo gedaan en 20 minuten later brengen we de sleutel naar de man die zijn laatste slokje van de koffie neemt. Diezelfde avond nog loopt hij nog even de receptie binnen, hij vroeg me hoe ik wist dat hij het beddengoed vergeten was mee te nemen en dat de tijdschiftjes een schot in de roos waren maar dat het geurkaarsje....zijn vrouw nam altijd een geurkaarsje mee. Ze hadden er met zijn vieren een traantje gelaten.

Gastvrijheid, dat is vooral kijken hoe je je gast echt kan helpen. En heel vaak geeft die het gewoon zelf aan, zij het met wat verborgen berichten. Het lukt me niet altijd om alle signalen goed op te vangen en dat te doen waarmee je mensen onverwacht echt kunt helpen. Maar het zijn juist deze dingen waaraan ik veel plezier en energie van krijg!
Wanneer ben jij voor het laatst zo onverwacht verrast? en waarmee?
Wees welkom, de Polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg


Geen opmerkingen:

Een reactie posten