-0515-442328-

donderdag 16 mei 2013

emotie

De toevoeging van een emotie in een elevatorpitch was zeer effectief. Dat bleek toen ik een heel kort verhaal mocht houden, ondersteunend bij het product dat er werd geveild voor het goede doel.
Ook het leveren van de elevatorpitch door de persoon achter het bedrijf, dat de producten en diensten beschikbaar stelde, gaven een extra positief effect op het gewenste doel nl een zo hoog mogelijke aankoopprijs t.b.v. het goede doel!

Nog niet eerder was ik aanwezig bij een walking dinner en veiling voor het goede doel. Ik ging er gezellig samen met mijn oudste zoon heen. We hadden geen echt beeld bij wat we die avond zouden mogen ontvangen. Ik had niet echt gekeken op een site hoe het restaurant eruit zag, het had dus ook een eetcafe voor mij kunnen zijn. Het was een prachtig restaurant, en de verwachtingen van de culinaire kwaliteiten schoten bij binnenkomst direct omhoog door de aanblik van wat levende kreeften in een aquarium.
Er was zelfs een leuk, vierkoppig bandje dat heerlijke muziek speelde. Ontvangst met bubbeltjes, voor mij even een non alcoholic versie. Er stond een hele lange tafel klaar met daarop alle nog te veilen stukken. Er was heel veel en ik zag ook stukken waarop ik zeker zou gaan bieden.
En na de zes! gangen begon de veilingmeester de stukken te veilen. De sfeer zat er goed in, hij deed het enorm leuk, met veel bravour en humor. Maar de meeste stukken gingen niet opbrengen wat ze in het normale economische verkeer zouden opbrengen. Mensen, dit is toch tbv het goede doel! En wat voor een doel, de cliniclowns. Af en toe werden er mensen die aanwezig waren van de bedrijven die producten en/of diensten ter veiling hadden aangeboden naar voren geroepen. Het interessante was dat door deze persoonlijke, kleine inleidingen, de rpijzen alweer wat meer naar de waarde stegen die normaal was.
Zou dat komen omdat je nu geconfronteerd wordt met de mensen achter de producten? Voelen we ons extra bezwaard door deze mensen, of krijgen de te veielen producten gewoon meer waarde door deze toevoeging?

Op enig moment werd ook ik naar voren geroepen. Ik wilde zeker niet ons product dat we ter veiling hadden aangeboden onder de aandacht brengen, niet ons bedrijf prominent onder de aandacht brengen. Dat ik meedeed had o.a. zo te maken met het goede doel: De cliniclowns!
Het is alweer 11 jaar geleden dat onze zoon in het ziekenhuis een spoedoperatie moest ondergaan. De dagen erna waren heel spannend en heel pijnlijk. Elke dag moest hij zijn verbanden laten wisselen. Die waren helemaal in de enorme wonden gestopt, zodat deze goed open bleven. Dus elke ochtend werden die eruit gehaald met alle pijn van dien. De gaten in zijn kleine lichaampje waren niet om aan te zien. Daar stonden we dan, elke ochtend opnieuw. Hij in de rolstoel, handdoek over zijn hoofd en krijsen wanneer de verbanden nog veel te vast zaten.
Daar moest hij dan altijd wel weer een uur van bijtrekken. Maar op een dag zaten ze daar. Op de grond, tegen de muur te wachten totdat hij klaar was, twee cliniclowns! Je wil het niet geloven, maar het effect was enorm. Hij lachte, hij vergat zijn pijn en ellende en genoot! Een ervaring die wij nooit meer zullen vergeten!
En voor dat goede doel was deze avond. Ik vertelde dit verhaal, heel kort en zo, zoals ik het nu ook beschreven heb. De prijs van onze aangeboden poly-valk voor een dag was nog een stuk hoger dan dat hij normaal in de economie waard is.

Een eigen en een eerlijk verhaal, zo uit mijn hart. Als we allemaal zo gaan ondernemen, dan is de crisis zo over. Dan gunnen we elkaar weer een eerlijke prijs, dan zijn we meer met elkaar verbonden en hebben we meer gevoel bij ons werk.
Ik heb weer een hoop geleerd en.....en hele leuke avond gehad!
Wanneer heb jij gemerkt dat emotie en persoonlijke aandacht het verschil maakte?
Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten