-0515-442328-

donderdag 5 september 2013

de NEE-kop

Ik heb hem gevonden, in Griekenland: de nee-kop!
Je kent hem wel, de kat die niks nie wil veranderen, toen alles nog goed is, zal ik maar zeggen. Maar zonder te veranderen kunnen we ons nooit aanpassen voor de veranderde spelregels. En ik kan de boel wel willen veranderen, maar wat als "ze" niet mee willen veranderen?

We hebben zelf ook wel eens een echte nee-kop in ons team gehad. het is alweer jaren gelden maar ik weet het nog goed! Man , man wat kost je dat een hoop energie! In een kleine organisatie als onze camping, heeft de impact van een enkel iemand natuurlijk meer invloed op de sfeer binnen het team dan dat dat binnen een grotere organisatie heeft. Ze wilde alles houden zoals het was in de eerste weken van het kampeerseizoen, ze was aangenomen voor de schoonmaak en groen. Tijdens de sollicitatiegesprekken hebben we de beide kanten goed belicht, ook in het contract stond het helder en duidelijk beschreven. Ze deed nog steeds schoonmaak en groen, alleen de verhoudingen schoonmaak/groen veranderde gedurende het seizoen. Van in het voorjaar meer buiten in het groen werken, steeds meer schoonmaakwerkzaamheden naar mate er meer gasten kwamen. Kortom we waren de inwerkperiode net voorbij en de druk op de schoonmaakwerkzaamheden namen toe. Maar wat ik ook deed, hoe ik het ook uitlegde, ze was nauwelijks te porren voor het schoonmaakwerk. Langzaam maar zeker werd ze per week negatiever en ze beinvloede steeds meer de rest van het team ermee. Nu bulken we bepaald niet van de budgetten, toen ook niet, en kon ik haar handen niet bij de schoonmaak missen. Ik had geen mogelijkheid om haar uit de schoonmaak te halen, of toch?
Achteraf gezien heeft haar negatieve gedrag ons vele malen meer gekost. Ik had of haar op non actief moeten zetten en gewoon door moeten betalen, ofwel ik had haar puur op het groen moeten laten werken en een ander op de schoonmaak moeten zetten. Dat was heel wat goedkoper geweest want wat denk je dat het me nu gekost heeft?
Haar nee-kop uitstraling had niet alleen effect op het overige personeel, incl. mijzelf, maar ook onze gasten zagen dat ze nu niet bepaald glimlachend rond liep.
Wat denk je dat het ons gekost heeft? Vast meer dan drie maandsalarissen!
En ook al hadden we juridisch gelijk, gewonnen hadden we zeker niet! Nu jaren later is het makkelijker om met enige afstand naar dit geval te kijken, en soms heb je het geluk dat er iemand over je schouder mee-kijkt en je verteld: daar loopt een nee-kop. Een nee-kop is als een blok aan je been, en vaak kost zo'n blok aan je been meer dan enkel de energie die je erin stopt! Wees waaks, en heb jij ook een nee-kop bij jou rond lopen? Hoe ga jij daar dan mee om? Laat je het me weten, ik ben benieuwd!
De Polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten